راهنمای بازرسی بهداشتی مواد غذایی

با توجه به میزان افزایش گستردگی جمعیت و میزان آن در کشور، همچنین گستردگی شهرها و توسعه ی میزان شهر نشینی در نقاط مختلف، و با توجه به میزان تنوع صنابع آلوده و همچنین افزایش تعداد آن ها با توجه به پیشرفتی که در خصوص تکنولوژی و علم صورت گرفته است، میزان آلودگی های مختلف نیز افزایش یافته است که این آلودگی ها می تواند به انواع مختلفی از جمله آلودگی آب، خاک و همچنین محصولات غذایی و دیگر مشکلات ناشی از آن تقسیم بندی گردد که امکان دارد این آلودگی ها سلامت بشر را به خظر بیندازد.

با توجه به آن که میزان حفظ سلامت بشر از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین بایستی میزان بازرسی های به عمل آمده از این مواد بیشتر گردد. عوامل بسیاری وجود دارند که در سلامت افراد جامعه نیز دخالت دارند و یکی از مهم ترین آن ها مراکزی می باشد که در زمینه ی تولید و عرضه ی مواد غذایی فعالیت می کنند و همچنین اماکن عمومی در این خصوص نقش بسیار موثری دارند.

با توجه به این که بازرسی های لازم از این گونه اماکن صورت می گیرد با این وجود بایستی این گونه از مراکز که کار تهیه و تولید مواد غذایی را انجام می دهند از لحاظ سلامت و بهداشت کاملا تضمین شده باشند و معیارهای لازم برای موارد بهداشتی و بهسازی را نیز داشته باشند.

نظارت و کنترل بر روی این مراکز تولید، عرضه و توزیع مواد غذایی، حتی مواد آرایشی و بهداشتی نیز به معنای تامین امنیت غذایی بوده است و از جمله مسئولیت های بهداشت محیط بوده است که در این امر بایستی حتما بازرسی های لازم از این گونه مراکز انجام شود.

بازرسین بهداشت نیز با توجه به آئین نامه ی اجرایی، مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی نیز از این گونه از مراکز بازدید های لازم را به عمل خواهند آورد و تمامی موارد را اعم از ساختار فیزیکی و نحوه ی تولید و آماده نمودن آن را مورد کنترل قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.